Focus op Gevoel
Shares
Ben ik wel assertief genoeg?

Ben ik wel assertief genoeg?

Shares

Vraag jij je ook wel eens af: Ben ik wel assertief genoeg? Of kan ik nog meer opkomen voor mijzelf? Als iemand zich dominant opstelt of agressief is, (zoals op de foto) wat doe jij dan? Bijt je van je af of klap je dicht? Voor iedereen is het belangrijk om te leren hoe je assertief moet zijn. Zowel voor HSP als niet-HSP. Als jij agressie met agressie beantwoordt​ heb je kans om ruzie te krijgen. Dat is niet de bedoeling. Dan ben je te assertief Maar met niet assertief reageren doe je jezelf tekort. Dan laat je over je heen lopen. Wat doe jij om dit te voorkomen?

More...

Ben jij wel assertief genoeg?

Als iemand in een winkel voor zijn beurt gaat, wat doe je dan? Niets? Dat is een goed voorbeeld van hoe jij jezelf tekort doet. Trek jij je terug, dan ben je niet assertief, je komt niet voor jezelf op. Zo kun je frustraties opkroppen, wat op den duur tot stress en zelfs overspannenheid kan leiden. Bij niet assertief gedrag vermijd je een conflict, je reageert niet of je geeft maar weer toe aan de eisen van een ander. Dat is niet goed voor jou. Echt niet. Maar als jij werkelijk niet wil reageren, laat dat dan tenminste je eigen bewuste beslissing zijn.

Waarom is het zo moeilijk om voor jezelf op te komen?
In de eerste plaats ben je HSP. Daardoor ben je snel geprikkeld. Iemand maakt je bijvoorbeeld aan het schrikken door bazig gedrag. Als jij nog niet voldoende zelfvertrouwen hebt en snel gestrest raakt, dan voel jij je onzeker en zo zie je er dan ook uit. Je​ geeft niet aan waarom jij je op dat moment niet prettig voelt. Het gevolg is dat je dan maar weer de weg van de minste weerstand kiest. Je past je weer eens aan. Waarom overkomt je dit keer op keer? De oorzaak is jouw gebrek aan eigenwaarde. En dat is nou net cruciaal bij assertief reageren. 

Wat is assertiviteit precies?
Assertiviteit is opkomen voor je eigen mening en gevoel zonder dat je iemand kwetst. Je trekt je niet terug, je confronteert de situatie en komt voor jezelf op. Dat kan je leren. Het heeft oefening nodig. ​

Je kunt op verschillende manieren reageren:

Je kunt op verschillende manieren reageren:

1.

Je bent sub-assertief: Je komt niet op voor jezelf. Je laat toe dat de belangen van een ander belangrijker zijn dan die van jou. 

2.

Je bent over-assertief: Je begint meteen te schreeuwen of je benadert iemand agressief. Je vindt jouw eigen belangen het belangrijkste.

3.

Je bent assertief: Je komt op voor jezelf. Je geeft je grenzen aan. Je gedraagt je respectvol naar de ander en laat hem/haar in zijn waarde. Je komt op voor je eigen gevoel en je durft je gevoel ook uit te spreken. Je spreekt altijd vanuit jouw ik.

Hoever ben jij nu eigenlijk al?
Herken je dit? Ben jij zo’n HSP die niet gauw schrikt bij een agressieve benadering? Of juist wel? Dan wil je eigenlijk het liefst in je schulp kruipen. En dat zou je nou net niet moeten doen. Hoe is het met je zelfbeeld? Is dat ook verbeterd? Dan ben je er nu aan toe om te leren hoe jij je tactvol opstelt in conflictsituaties. Het is veel gemakkelijker om assertief te reageren als jij je zelfverzekerd voelt. ​

Waar ligt jouw (on)vermogen?
Onderzoek ook eens op welk vlak je niet of juist wel assertief bent. Soms heeft iemand op zijn werk veel aanzien. Hij is dominant en weerbaar. Maar dan is het vijf uur. Hij gaat naar huis. Daar heeft hij niets te vertellen, vrouwlief heeft de broek aan. Thuis is hij de sul. Zij is de baas. Dit is het voorbeeld van de held op het werk en de pantoffelheld in de huiselijke sfeer. Ken je zo iemand? Het komt meer voor dan je denkt. Gebrek aan weerbaarheid kan op één vlak in je leven het grootst zijn. Heel belangrijk om dat te in te zien. Dan weet je tenminste waar je angst zit en kun je ontdekken waarom dat zo is. Misschien heeft het met je opvoeding te maken. Da​ar kan je dan aan werken.

“Niemand kan jou minderwaardig doen voelen zonder jouw toestemming.”

- Eleanor Roosevelt -

 
Hoe kan jij je nog verder ontwikkelen?
Waarschijnlijk ben je al een eind op weg in jouw ontwikkelingsproces. Je bent al zekerder van jezelf, je voelt je al sterker, je durft al te zeggen wat jij wel en niet wil. Dat is een goed begin. Maar hoe reageer je als iemand je verbaal aanvalt? Assertiviteit komt niet vanzelf. Eerst moet je zo veel zelfrespect en zelfvertrouwen ontwikkeld hebben, dat je de situatie kan confronteren en relativeren. Dan kan niemand je meer aan het schrikken maken.

Het leren van nieuwe technieken is ‘groeizaam’. Als jij je bepaalde vaardigheden eigen maakt, dan ben je weer een stap verder. Wil jij mondig, maar toch respectvol reageren, dan kan ik je van harte aanraden een assertiviteitstraining te volgen of tenminste als eerste stap een boek hierover te lezen.

Ga niet over één nacht ijs. 
Het aanleren van assertiviteit heeft, zoals elk proces, tijd nodig. Niemand kan dit leren alleen na het lezen van een boek. Je zal moeten oefenen. Je kan dit eerst proberen in een rollenspel. Dat kan je nou juist in  een training  leren.​

Je doel is dat jij je niet meer meteen aanpast, maar dat je duidelijk aangeeft wat je niet wil. Vooral ook waarom je dat niet wil, je vertelt openlijk hoe jij je erbij voelt. Tenslotte geef je aan wat je wel wil. Maar hoe goed een training ook is, je zal altijd voldoende vlieguren moeten maken.

 Als jij eenmaal hebt geleerd om voor jezelf op te komen, zal je ook merken dat anderen meer rekening gaan houden met jouw belangen. Je krijgt meer waardering en er ontstaat geen conflict.

Dat is de kracht van assertiviteit!

LOREM IPSUM DOLOR SIT AMET ELIT

Stel nou dat je nog niet voldoende zekerheid hebt opgebouwd.

Wil je dan dat ik je hiermee help? 



Redactie: Nancy Geijssen 

>