Focus op Gevoel
Shares
Hoe stop ik zelf-sabotage?

Hoe stop ik zelf-sabotage?

Shares

Nee hè, daar heb je het weer. Je hebt niet gedaan wat jij je had voorgenomen. Je voelt je ellendig. Je had jezelf nog wel zó beloofd dat je het deze keer wel zou proberen. Maar het gebeurde op de een of andere manier alweer niet. Het voelt alsof je opnieuw gefaald hebt. Je baalt er van. Het is niet ​voor het eerst dat jij jezelf iets voorneemt en het gewoon niet doet. Vraag jij je wel eens af: hoe stop ik zelf-sabotage? Komt dit je bekend voor?​

More...

Waarschijnlijk wel. En voor mij geldt dit zeker ook.

Het gaat hier niet alleen over onze beslissingen. Hoe zit het met de geweldige ideeën en dromen die ooit bij ons opkwamen? Hebben wij hen zo diep begraven dat het lijkt alsof ze nooit bestaan hebben? Sommigen van ons doen inderdaad dingen die ze heel graag willen, terwijl zij toch diep in hun hart nog steeds het gevoel hebben dat er iets ontbreekt.

Wat is zelf-saboterend gedrag?

Gedrag is zelf-saboterend wanneer het doelstellingen in de weg staat en jou belemmert voldoende productief te zijn. De voornaamste voorbeelden hiervan zijn uitstelgedrag en verslavingen. Sommige mensen worstelen een leven lang met eten, drinken, gokken en andere schadelijke verleidingen.​ Wij zijn ons er niet altijd van bewust hoe we onszelf tegenwerken.

Andere voorbeelden van zelf-sabotage zijn:

  • Besluiteloosheid
  • Uitstellen
  • Vluchten
  • Je bed niet uit komen
  • Piekeren
  • Te laat komen
  • Geen grenzen stellen

De krachten die leiden tot zelf-sabotage kunnen ook subtieler zijn, zoals onbewuste overtuigingen die ons zelfvertrouwen ondermijnen. Wij onderschatten hierdoor onze eigen capaciteiten. Zo werken we onszelf tegen.

Waarom saboteren we onszelf?

Waarom doen wij het tegenovergestelde van wat we van plan waren? Er zijn verschillende oorzaken. Hieronder enkele gevoelens en overtuigingen achter deze zelf-sabotage:

  • Laag zelfbeeld
  • Frustratie
  • Schaamte
  • Schuldgevoelens
  • Faalangst
  • Angst voor succes
  • Angst voor afkeuring en kritiek

Onze diepste angst is niet dat we niet goed genoeg zijn. Onze diepste angst is dat we onmetelijk krachtig zijn.

Klik hier om haar volledige versie te lezen


Dus zijn we bang voor onszelf? Zijn we bang voor onze grootsheid? Wat als we echt zo krachtig waren? Zou het ons te verantwoordelijk maken voor onze eigen ellende? Kunnen wij in de spiegel kijken en vragen of de persoon die ons aankijkt de leiding heeft over ons geluk? En daadwerkelijk verantwoordelijk wil zijn hiervoor?  

Wat doe je eraan?

Vraag jij jezelf soms af: hoe stop ik zelf-sabotage? Is het mogelijk om ​dit te overwinnen? Het gaat natuurlijk niet zo maar alsof je een knop omdraait. Je moet je eigen negatieve gedrag onder de loep nemen, de oorzaken ervan inzien en omkeren. Dat is best een hele klus. Het is heel goed mogelijk dat je dit niet alleen kan doen. Kijk dan waar je hulp kan vinden. Healing of gedragstherapie kunnen je helpen bij het veranderen van diepgewortelde destructieve denkpatronen.

Ontwikkel zelf-ondersteunend gedrag

Kijk nu ook eens of jouw overtuigingen wel waar zijn. Denk jij bijvoorbeeld dat je iets niet kan terwijl je het eigenlijk best zou kunnen, laat die gedachte dan los en bewijs jezelf het tegendeel. Denk je daarentegen dat je snel moe bent en dat is inderdaad het geval, plaats dit beeld dan in een ander perspectief. Wat kun je wél bereiken? Hoe verdeel jij je werkzaamheden zó dat je niet uitgeput raakt, maar toch je doel bereikt?

Pas na dit hele proces kun je aan het werk om zelf-stimulerend gedrag te ontwikkelen. Je hebt nu zelf-saboterend gedrag omgekeerd.

Bij de volgende stap bekijk je:

  • Wat kun je tegen jezelf zeggen dat positief of bemoedigend is?
  • Welke opties heb je? Is er meer dan één manier om je doel te bereiken?
  • Kun je zelfvertrouwen krijgen door je doel op te bouwen uit een aantal tussenstappen?

Wanneer jouw vaardigheden, overtuigingen en gedrag goed op elkaar zijn afgestemd, heb je de juiste mentale, emotionele en fysieke voorwaarden om te doen wat je van plan was. Dan sta jij jezelf toe om het leven te creëren waar je het meest naar verlangt.

Slotconclusie:

Hoe stop ik zelf-sabotage? Heel kort door de bocht: misschien hoef je alleen maar jezelf niet voor de voeten te lopen. Ook al weten we allemaal wel dat het gemakkelijker is gezegd dan gedaan. Maar het loont de moeite. Gun jezelf het plezier van een productief leven.
Dat verdien je, toch?

Veel succes!!

LOREM IPSUM DOLOR SIT AMET ELIT

Wil je hier nog eens dieper op ingaan?
Lees dan mijn blog:

Jezelf een spiegel voorhouden





Redactie: Nancy Geijssen 

>